A-B-C Princippet

Vi er naturligvis klar over, at spillerne ikke alle er på samme niveau, og vi arbejder derfor underliggende med et udgangspunkt for differentiering, hvor der fra U8 findes spillere på minimum A-B-C-niveau:
  • I øvelser, hvor vi arbejder med 1 spiller 1 bold, fangelege og lignende, hvor spillerne ikke er afhængige af hinanden, kan/skal alle være sammen på kryds og tværs. Dette har både et fodboldmæssigt og et socialt formål.
  • I spil, hvor spillerne er afhængige af hinanden, kan/skal der med fordel differentieres i A-B-C eller A/B-B/C-grupper til den enkelte træningsøvelse.

Vi bruger således A-B-C princippet til at justere vores stationer, så de tilpasset spillernes niveau - også kaldet at differentiere øvelsen, således at sværhedsgraden gøres forskellige efter gruppen niveau, men alle træner det samme tema.

Nøgleord:

  • Alle i årgangene træner sammen
  • Differentiering i forhold til alder og kammerater
  • Nærmeste udviklingszone
     

Ligeledes bruges princippet efter børnefodbolden, som et værkstøj til at måle den enkelte spillers udvikling fra 1/8 år x til 1/7 år y.

FAQ

Det har intet med holdene at gøre

F.eks. kan en B spiller godt spille på hold 1 og en A spiller på hold 2.


A-B-C bruges kun til at måle udviklingen af den enkelte spiller

Vores mål er at udvikle spilleren fra f.eks. C til B, når vi træner. Vi træner efter 25%-50%-25% reglen – se Aldersrelateret træning 1, DBU.

Differentiere øvelsen efter børnenes niveau

A-B-C bruges til at justere vores stationer, så de tilpasses spillerne niveau, så de får de udfordringer, der udvikler dem bedst. Kaldes i vores system at differentiere øvelsen efter børnenes niveau. Dette betyder i praksis, at man godt kan opstille varianter af stationen, eller man rykker toppene, lave andre regler/udfordringer, således at sværhedsgraden gøres forskellig efter spillernes niveau, men alle træner det samme tema.