Vi er naturligvis klar over, at spillerne ikke alle
er på samme niveau, og vi arbejder derfor
underliggende med et udgangspunkt for
differentiering, hvor der fra U8 findes spillere på
minimum A-B-C-niveau:
- I øvelser, hvor vi arbejder med 1 spiller 1
bold, fangelege og lignende, hvor spillerne ikke
er afhængige af hinanden, kan/skal alle være
sammen på kryds og tværs. Dette har både et
fodboldmæssigt og et socialt formål.
- I spil, hvor spillerne er afhængige af
hinanden, kan/skal der med fordel differentieres
i A-B-C eller A/B-B/C-grupper til den enkelte
træningsøvelse.
Vi bruger således A-B-C princippet til at justere
vores stationer, så de tilpasset spillernes niveau -
også kaldet at differentiere øvelsen, således at
sværhedsgraden gøres forskellige efter gruppen
niveau, men alle træner det samme tema.
Nøgleord:
- Alle i årgangene træner sammen
- Differentiering i forhold til alder og
kammerater
- Nærmeste udviklingszone
Ligeledes bruges princippet efter børnefodbolden,
som et værkstøj til at måle den enkelte spillers
udvikling fra 1/8 år x til 1/7 år y.

FAQ
Det har intet med holdene at gøre
F.eks. kan en B spiller godt spille på hold 1 og
en A spiller på hold 2.
A-B-C bruges kun til at måle udviklingen af den
enkelte spiller
Vores mål er at udvikle spilleren fra f.eks. C
til B, når vi træner. Vi træner efter 25%-50%-25%
reglen – se Aldersrelateret træning 1, DBU.
Differentiere øvelsen efter børnenes niveau
A-B-C bruges til at justere vores stationer, så
de tilpasses spillerne niveau, så de får de
udfordringer, der udvikler dem bedst. Kaldes i vores
system at differentiere øvelsen efter børnenes
niveau. Dette betyder i praksis, at man godt kan
opstille varianter af stationen, eller man rykker
toppene, lave andre regler/udfordringer, således at
sværhedsgraden gøres forskellig efter spillernes
niveau, men alle træner det samme tema.
|
|