A-B-C profil

A-B-C profil

Fokus på spillerens potentiale

Spillerne bør i første omgang vurderes på potentiale. Spillerens præstationer kan også vurderes, men her bør man holde sig for øje, om præstationerne også vil kunne bæres på den lange bane. Nogle spillere kan godt præstere her og nu på baggrund af eksempelvis fysik, som måske udlignes på sigt (RAE). Fysikken kan også være et udtryk for potentiale, men bør først vægtes, når spilleren er U12.

VURDERING: Spilleren vurderes på sine individuelle færdigheder ud fra de temaer, som miljøet træner på en skala fra 1-6 (hvor 1 er lavest) fx Teknisk: Touch og afleveringer.

Potentiale: En kort vurdering af spillerens potentiale på den lange bane på en skala fra 1-10 (hvor 1 er lavest). Vægtning 75%.

Præstation: En kort vurdering af spillerens præstationer her og nu på en skala fra 1-10 (hvor 1 er lavest). Vægtning 25%.

Modenhed: Her lader man sig oftest snyde af den kronologiske alder, da der kan være stor forskel i modenhed både fysisk og mentalt, hvis vi sammenligner en dreng født i januar med en dreng født i december (RAE). Vi ønsker derfor kun at vurdere spillerne efter deres potentiale og ikke efter hvad de præsterer i kamp. Kort sagt ønsker vi ikke at overser gode børnefodboldspillere, som er født senere på året.

Handlingshurtighed (OTA): En god fodboldspiller skal træne sine tekniske færdigheder, men også sin hjerne. Når man træner noget igen og igen bliver hjernen efterhånden så dygtig til at aflæse situationen, at man kan handle i den uden at tænke over det – handlingen bliver automatiseret eller udført "ubevidst kompetent". Vi arbejder efter Gagné DMGT-model (læs mere her). Mini Sportscollege har udviklet OTA, som du kan læse mere om her.

Fundamentet

Fundamentet er slutresultatet, altså når spilleren er U12. For hver miljø justeres dette ... se nedenstående billede ...

Teknisk Kunne anvende tekniske færdigheder i højt fart
Taktisk God taktisk forståelse, individuelt, holdet, roller
Motorisk Har funktionelle færdigheder i sprint, spring og styrke
Mentalt Passion, engagement, refleksion, selvkritisk

 

 

Udvikling talent: Vi vinder bolden. Vi taber bolden.

 

Udvikling: Mit hold og bolden.

 

Begynder: Jeg har bolden.

 

Leglignende: Mig og bolden.

 

Teorien om den relative alderseffekt (RAE)

Teorien om RAE går i al sin enkelthed ud på, at børn og unge, som det ellers tilstræbes, ikke kun bliver vurderet og udvalgt efter deres naturlige evner og potentiale, men snarere på grund at deres modenhed. Dette ses tydeligt i holdsport som eksempelvis fodbold, hvor udøverne inddeles efter kronologisk alder.

Her kan der være stor forskel i modenhed både fysisk og mentalt, hvis vi som eksempel sammenligner en dreng født i januar med en dreng født i december. Forskellen udjævner sig efter puberteten, men for 10 årige fodbolddrenge født i januar, hvor den årlige skæringsdato som f.eks. i Danmark ligger 1. januar, kan der være op til 10% kronologisk aldersforskel i forhold til en dreng født i december.

Siden 1990´erne er der lavet utallige undersøgelser i ungdomsfodbolden, der hver gang har kunnet påvise, at børn som modnes senere systematisk bliver fravalgt i udvælgelsesprocedurerne og dermed fratages værdifuld kvalificeret træning (Vaeyens et al. 2013, s. 291).

Teorien om Gagné DMGT-model

Ifølge Gagné består vores naturlige evner af i alt fire mentale og to fysiske domæner. For at være handlingshurtig i fodbold har man brug for følgende seks domæneområder.

Man skal i situationen bl.a. kunne observere, vurdere og tænke logisk, men også abstrakt og problemløsende. Man har måske også brug for at kunne kommunikere og dirigere andre samtidig med at man hele tiden iagttager, opfatter og forudser spilsituationerne.

Her er en kort redegøre for hvad disse domæner består af:

Intellekt bl.a. flydende tænkning, logisk, sproglig, rumlig, hukommelse, observation, vurdering, metatænkning.
Kreativitet bl.a. problemløsning, forestillingsevne, abstrakt, originalitet.
Social bl.a. opmærksomhed, kommunikation, relationer, leder, tage ansvar.
Perception bl.a. iagttagelses- og opfattelsesevne, sansende, proprioception (billede af kroppens position i rummet).
Muskulært bl.a. styrke, kraft, hurtighed, udholdenhed.
Motorstyring bl.a. agility, koordination, balance, reflekser.