
A-B-C profil
Fokus på spillerens potentiale
Spillerne bør i første omgang vurderes på
potentiale. Spillerens præstationer kan også
vurderes, men her bør man holde sig for øje, om
præstationerne også vil kunne bæres på den lange
bane. Nogle spillere kan godt præstere her og nu på
baggrund af eksempelvis fysik, som måske udlignes på
sigt (RAE). Fysikken kan også være et udtryk for
potentiale, men bør først vægtes, når spilleren er
U12.
VURDERING: Spilleren vurderes på sine
individuelle færdigheder ud fra de temaer, som
miljøet træner på en skala fra 1-6 (hvor 1 er
lavest) fx Teknisk: Touch og afleveringer.
Potentiale: En kort vurdering af spillerens
potentiale på den lange bane på en skala fra 1-10
(hvor 1 er lavest). Vægtning 75%.
Præstation: En kort vurdering af spillerens
præstationer her og nu på en skala fra 1-10 (hvor 1
er lavest). Vægtning 25%.
Modenhed: Her lader man sig oftest snyde af den
kronologiske alder, da der kan være stor forskel i
modenhed både fysisk og mentalt, hvis vi
sammenligner en dreng født i januar med en dreng
født i december (RAE). Vi ønsker
derfor kun at vurdere spillerne efter deres
potentiale og ikke efter hvad de præsterer i kamp.
Kort sagt ønsker vi ikke at overser gode
børnefodboldspillere, som er født senere på året.
Handlingshurtighed (OTA): En god fodboldspiller
skal træne sine tekniske færdigheder, men også sin
hjerne. Når man træner noget igen og igen bliver
hjernen efterhånden så dygtig til at aflæse
situationen, at man kan handle i den uden at tænke
over det – handlingen bliver automatiseret eller
udført "ubevidst kompetent". Vi arbejder
efter Gagné DMGT-model (læs mere
her). Mini
Sportscollege har udviklet OTA, som du kan læse mere
om
her.
Fundamentet
Fundamentet er slutresultatet, altså når
spilleren er U12. For hver miljø justeres dette ...
se nedenstående billede ...
Teknisk |
Kunne anvende tekniske
færdigheder i højt fart |
Taktisk |
God taktisk forståelse,
individuelt, holdet, roller |
Motorisk |
Har funktionelle færdigheder
i sprint, spring og styrke |
Mentalt |
Passion, engagement,
refleksion, selvkritisk |
 |
Udvikling
talent: Vi vinder bolden. Vi taber
bolden.
Udvikling: Mit hold og bolden.
Begynder: Jeg har bolden.
Leglignende: Mig og bolden. |
Teorien om den relative alderseffekt (RAE)
Teorien om RAE går i al sin enkelthed ud på, at børn
og unge, som det ellers tilstræbes, ikke kun bliver
vurderet og udvalgt efter deres naturlige evner og
potentiale, men snarere på grund at deres modenhed.
Dette ses tydeligt i holdsport som eksempelvis
fodbold, hvor udøverne inddeles efter kronologisk
alder.
Her kan der være stor forskel i modenhed både fysisk
og mentalt, hvis vi som eksempel sammenligner en
dreng født i januar med en dreng født i december.
Forskellen udjævner sig efter puberteten, men for 10
årige fodbolddrenge født i januar, hvor den årlige
skæringsdato som f.eks. i Danmark ligger 1. januar,
kan der være op til 10% kronologisk aldersforskel i
forhold til en dreng født i december.
Siden 1990´erne er der lavet utallige undersøgelser
i ungdomsfodbolden, der hver gang har kunnet påvise,
at børn som modnes senere systematisk bliver fravalgt i
udvælgelsesprocedurerne og dermed fratages værdifuld
kvalificeret træning (Vaeyens et al. 2013, s. 291).
Teorien om Gagné DMGT-model
Ifølge Gagné består vores naturlige evner af i alt
fire mentale og to fysiske domæner. For at være
handlingshurtig i fodbold har man brug for
følgende seks domæneområder.
Man skal i situationen bl.a. kunne observere,
vurdere og tænke logisk, men også abstrakt og
problemløsende. Man har måske også brug for at kunne
kommunikere og dirigere andre samtidig med at man
hele tiden iagttager, opfatter og forudser
spilsituationerne.
Her er en kort redegøre for hvad disse domæner
består af:
Intellekt |
bl.a. flydende tænkning,
logisk, sproglig, rumlig, hukommelse,
observation, vurdering, metatænkning. |
Kreativitet |
bl.a. problemløsning,
forestillingsevne, abstrakt, originalitet. |
Social |
bl.a. opmærksomhed,
kommunikation, relationer, leder, tage
ansvar. |
Perception |
bl.a. iagttagelses- og
opfattelsesevne, sansende, proprioception
(billede af kroppens position i rummet). |
Muskulært |
bl.a. styrke, kraft,
hurtighed, udholdenhed. |
Motorstyring |
bl.a. agility, koordination,
balance, reflekser. |
|
|