Temaer forår 2017

Opdateret 12.02.2017
 
Tema Leglignende Begynder Udvikling TALENT Udvikling
Alder U6-U7 U8-U9 U10-U11 U12
Tema Mig og bolden Jeg har bolden Mit hold og bolden Spiller intelligens
 
Teknisk Teknisk basis
Boldkoordination
1. berøring med begge ben
Sparkeformer
Vristspark
1. berøring
Retvendt-Rygvendt-Sidevendt
Touch
Præcise afleverin-ger
Vendinger
Taktisk Kontrollere bolden i spillet 1v1 offensivt 1v1 defensivt
Forsvarsspil-
Erobringsspil
1v2 defensivt
Possession
(Holde bolden i egne rækker)
Motorisk Hurtige fødder
Bevægeligheds-
træning
Hurtige fødder
Fodboldhurtighed
Hurtige fødder
Hurtighedstræning
To handlinger
Fysisk ABC
Mentalt Give spillerne glæde ved spillet Indre motivation
Fokusering
Indlæringsparat
Selvkritisk
Gøre hinanden gode
Evnen til at reflektere
 

 

Hvilke individuelle færdigheder skal spilleren kunne ...

Der er ikke noget specifikt NIF fokus for U6-U7, men i de øvrige miljøer er målet, at spilleren skal forholde sig til både bolden og modstanderen.
Ligeledes ønsker vi i Udvikling på den ekstra holdtræning, at der sættes fokus på, om den enkelte spiller kan omsætte sine tekniske og taktiske færdigheder fra det lille rum til det større rum gennem forskellige spil ... til glæde for holdet.
Nedenstående er en check-liste for, hvad den enkelte spiller skal mestre/kende til ...

Tema Mig og bolden Jeg har bolden Mit hold og bolden Vi har bolden
De har bolden
Vi taber bolden
Vi erobrer bolden
NIF fokus Boldkoordination Beskytte bolden med begge ben
 
Placering i forhold til bold, med og modspiller (defensivt) Bolden i egne rækker
v/opbygningsspil:
fase 1: bagkæde/bag-spil
fase 2: overgang til afslutningsspil
fase 3: afslutning

Læs mere ...

 
NIF fokus Spillet er træneren Aflevere-hvorfra, hvorhen, hvordan og hvornår Placering i forhold til bold, med og modspiller (offensivt) Ud af skyggen, vinkel , afstand, forfinteløb, overlap
NIF fokus Giv spilleren glæde ved spillet Udfordre 1:1-hvor, hvordan og hvornår Modtage aflevering hvordan og hvorhen Forudse afleveringer, bryde afleveringer
NIF fokus Kunne bruge både venstre og højre Afslutte-hvorfra, hvor i målet, hvordan og hvornår Erobre bolden hvor, hvordan, hvornår
v/erobringsspil

 
Dække af for modstanderens boldholder
v/forsvarsspil i balance/ubalance
NIF fokus
Spilforståelse
  Individ: Spillet er træneren Struktur: Bevæge sig for hinanden, og forstå at løbe i frie rum på små områder Flytte spillernes færdigheder fra det lille rum til det store rum
NIF fokus
Skills
  Skills:
Løbedribling, speeddribling og dribling med vinkel
Skills:
Sætte tempo/retning i førsteberøring
Krav til korrekt tempo/temposkift
 
Skills:
1. gangs aflevering: vurdere hvornår og hvordan Forudsætning for succes
Træning af den individuelle taktiske forståelse vil altid blive udført som teknisk/taktisk træning. Fx vil 1v1 altid være en kombination af det tekniske (selve udførelsen af finten) og det taktiske (hvornår skal jeg udfordre og hvilke finter kan jeg bruge?).
Kilde: DBU ATK 5-14 side 30.


Individuelle taktiske færdigheder ...

Angreb:

  1. Vi har bolden – alle er angribere. Husk at spille med støtte og giv mulighed for at vende spillet.
  2. Vi har bolden – lav så stort spilområde som muligt.
  3. Hvordan gør man sig spilbar - ud af "skyggen".
  4. Hvordan beskytter man bolden – krop mellem modstander og bold.
  5. Hvordan afslutter man – overraske, hvad gør målmand/modstandere, afslutte med størst mulig vinkel, afslutte modsat målmandens bevægelsesretning.
  6. Spil bolden til medspiller på siden længst væk fra modstander.
  7. Giv medspiller tid ved at spille bolden med tilstrækkelig fart.
  8. Spil bolden til offensiv fod, når det er muligt.
  9. 1:1 / 2:1 / 3:2 / 1:2 / 2:3.

Forsvarsspil:

  1. De har bolden – alle er forsvarere. Står rigtigt: presafstand, presstilling, altid mellem bold og mål, lukke for fremadrettet aflevering, ikke gør udfald (Forsvarsspil).
  2. De har bolden – lav så lille spilområde som muligt. Husk at tale og arbejde sammen.
  3. Forsøg altid at begrænse modstanderes muligheder – dæk evt. aflevering før hårdt pres.
  4. Dæk midten – der er større sandsynlighed for at modstanderen scorer fra midten end fra hjørneflaget.
  5. Hvilke spiller er modstandernes farligste (boldholder eller spiller nærmere vort mål – hvor på banen?)

Erobringsspil ved 1v1:

  1. Målet med første pres er, at lukke den fremadrettet afleveringen: Mød boldholderen lige på (presafstand = 1 meter), så han kun kan spille bolden på tværs eller bagud.
  2. Sørg for at få modstander ned i tempo, så de ikke kan drible.
  3. Hvornår prøver man at erobre bolden ved 1v1:
    1) bryde afleveringer.
    2) bryde bolden ved dårlige 1-touch.
    3) hold modstanderen fejlvendt (Hvis modstanderen er fejlvendt, presser vi hårdt op på ham, så han ikke kan vende med bolden).
  4. I nærkampe 1v1 er det afgørende, at spilleren er afklaret med, at han enten går på manden eller bolden. Ved manden skærmer vi bolden fri … ved bolden takler/spiller vi den fri i dullen (som udgangspunkt takle/spille fremad i banen). 

  5. Hvor vil vi satse alt ved ikke at stå på benene? Kun ved blokering af skud på mål.

Erobringsspil ved 2v1:

  1. Etablere dobbelt presset, hvor første manden i duellen sætter pres på boldholderen, mens medspilleren erobre bolden.

  2. Hvis vi ikke kan etablere dobbeltpresset, skal medspilleren til presspilleren løbe under ham, så han eventuelt kan overtage duellen eller bryde bolden ved eventuelt fremadrettet aflevering. 

Generelt:

  1. Vejrforhold
  2. Overtal og undertal