DBU's Holdninger og handlinger
DBU har i mange år arbejdet med konceptet
”holdninger og handlinger – en ny måde at tænke og
spille børne- og ungdomsfodbold efter. Læs mere
her.
Søren Jørgensen har været med fra starten og har
masser af positive erfaringer med konceptet, hvor
nøgleordet er organisering.
Grundtanker i Bedre Børnefodbold
Hele konceptet i Bedre Børnefodbold bygger på, at
udvikling skal ske for alle i et trygt og rart
miljø. Da forældrene er en vigtig samarbejdspartner
er det en god ide, at klubben har et sæt
forældreregler samt at træning og kamp
foregår efter principper i DBUs Aldersrelateret
træning.
Træning
Træningen bør organiseres som stationstræning på tværs,
fx i
4 miljøer - indslusning, leglignende, begynder og
udvikling, som sikrer at alle børn træner det sammen
inden for hver enkelt årgang. Dvs. at alle spillere
i årgangen møder samme sted, træner med de samme
trænere og deltager grundlæggende i de samme
øvelser.
Banestørrelse og antal spillere tilpasses
aldersudviklingen, så de yngste spiller 3:3 på små
baner, hvorefter der sker en trinvis udvidelse af
antallet af spillere samt størrelsen på
spillearealet via 5:5, 7:7 osv. Dette sikrer markant
flere boldberøringer for den enkelte spiller, flere
spilaktioner og mål samt større overskuelighed.
Ligeledes er vores 4 miljøer og de temaer, som trænes,
nøje afstemt i en samlet pakke, som sætter fokus på
udviklingen af den enkelte spiller.
Vi er naturligvis klar over, at spillerne ikke
alle er på samme niveau, og vi arbejder derfor
underliggende med et udgangspunkt for
differentiering, hvor der fra U8 findes spillere på
minimum A-B-C-niveau:
- I øvelser, hvor vi arbejder med 1 spiller 1
bold, fangelege og lignende, hvor spillerne ikke
er afhængige af hinanden, kan/skal alle være
sammen på kryds og tværs. Dette har både et
fodboldmæssigt og et socialt formål.
- I spil, hvor spillerne er afhængige af
hinanden, kan/skal der med fordel differentieres
i A-B-C eller A/B-B/C-grupper til den enkelte
træningsøvelse.
Kamp
Et andet grundlæggende træk i Bedre Børnefodbold
er, at der i de yngste årgange gøres op med de
traditionelle turneringsformer, så der i stedet
arrangeres stævner med flere, kortere kampe, hvor
der i højere grad er fokus på selve fodboldspillet
frem for den enkelte kamps resultat.
Børn skal have lov til at vinde og tabe i fodbold
på deres præmisser. Vi mener, at børns præmisser
bl.a. er sjov, glæde, få spillere på hvert hold, små
baner, mange mål, mange valgsituationer og udførelse
af tekniske detaljer.
Hovedprincippet for kamp er ”Jævnbyrdighed,
tryghed og udvikling!”. Princippet for
differentiering er det samme som ved træning. Vi kan
stille med A-B-C og A/B – B/C hold. Det vigtigste
er, at vi ikke stiller med de samme hold hver gang,
og at spillerne ikke altid spiller på samme niveau,
men får lov at afprøve deres nærmeste
udviklingszoner – både op og ned.
Forældreregler
Forældre er en meget vigtig del af
børnefodbolden. Forældrenes opførsel, positiv som
negativ, forplanter sig til børnenes oplevelse og
succeskriterium for at deltage.
Vi er meget bevidste om, at vi kun kan udvikle, hvis
vi har et positivt miljø, hvorfor vi ønsker
positive forældre. Vi forventer derfor, at alle
forældre følger DBU forældreregler og er med til at
skabe et positivt og anerkendende miljø i
dagligdagen ... til glæde for alle og ikke mindst de
kære børn.
Links til DBU's forældreregler. Klik
her.
|
|