
A-B-C princippet:
Læs mere
her.
Vi bruges ligeledes princippet i børnefodbolden, som
et værkstøj til at måle den enkelte spillers
udvikling fra 1/8 år x til 1/7 år y.
A-B-C listen:
Årgangen cheftræner fra U8 til U12 udfylder to
gange om året (forår/efterår) vores A-B-C liste ud fra klubbens anvisninger
(A-B-C profilen). Cheftræneren kan - hvis han ønsker
dette - inddraget andre nøglepersoner i denne
vurdering.

Begreber:
Rygvendt (Fejlvendt): Spiller, der har næsen
mod eget mål.
Retvendt: Spiller, der har næsen mod
modstanderholdet mål.
Sidevendt: Spiller med siden til
modstandernes mål.
5. sek pres: Hurtig genpres for hele holdet.
Omstilling: Når bolden går fra os til dem
eller dem til os.
Vinkler, trekanter og diamanter: Spillerne
forsøger at skabe formationer mellem sig, som danner
trekanter og diamanter. I modsætning til, at stå på
linje.
Skabe dybde og bredde: Spilleren trækker op
mod modstanderholdet mål, for at skabe plads i
mellemrummene mellem kæderne. Bredden skabes ved, at
spillere positionere sig bredt på kanterne.
Støttespiller: Spiller, der positionerer sig
til boldmodtagelse i en vinkel bag en fejlvendt
medspiller.
Støtteaflevering: Aflevering fra fejlvendt
spiller til retvendt spiller. Afleveringen skal
helst være med vinkel.
Vende spillet: Bolden bliver afleveret fra
den ene side af banen til modsatte side. Formålet
er, at skabe numerisk ligetal eller overtal i
modsatte side.
Spille gennem led: Aflevering gennem
modstanderholdet, så man kommer på bagsiden af deres
spillere. Fx. fra forsvarspillerne op til
angriberen. Dermed overspilles både modstanderholdet
angribere og midtbanespillere.
Fase 1 - Fase 2 - Fase 3: Læs mere
her.

Coaching:
Det er klubbens ønske, at stationskoordinatoren skal coache
stationstrænerne, når de afvikler modulerne, så vi
rammer øvelsens formål efter de valgte
instruktionsmomenter ud fra
Bolden (DBU værktøjskasse).

Differentiering:
Vi bruger A-B-C princippet til at justere vores
stationer, så de tilpasset spillernes niveau. Også
kaldet at differentiere øvelsen, således at
sværhedsgraden gøres forskellige efter gruppen
niveau ud fra let-middel-svær. Alle træner det samme tema efter
følgende principper:
-
Alle i årgangene træner sammen (møder samtidig og
slutter samtidig),
-
Differentiering i forhold til alder og
- Kammerater og nærmeste udviklingszone (25%-50%-25%)

Holdtræning (Udvikling):
I Udvikling er der, som den 3. træningsdag,
en holdtræning (hvor årgangen træner alene). Det er
cheftræneren, der har ansvaret for denne træning, i
samarbejde med holdtrænerne for hvert hold i
årgangen. Klubben har en
model for vores holdtræning. Hver gruppe (hold)
består af 12 spillere.
Det er således
cheftræneren, som laver
øvelserne til "opvarmning" og "1. halvleg"
for alle grupperne i samråd
med holdtrænerne.
2. halvleg defineres som "spil", hvor vi ser
om spillerne kan omsætte de færdigheder, som
vi træner.
Hvis cheftræneren er forhindret kan en anden
overtage denne rolle (opgave). Det er i sagens natur
også en forudsætning, at hvert hold stiller med en
holdtræner.
Holdtræningen er for de spillere, som skal spille
kamp i weekenden. Dette betyder, at det er et krav
for at deltage i holdtræningen, at man også kommer
til stationstræningen. Dog skal en spiller, som
deltager i stationstræningen, og som ikke er
udtaget, selvfølgelig have lov til at deltage i
holdtræningen. Omvendt er det tilladt at fortælle
spillere, som kun møder til holdtræningen, at det er
et krav at de deltager på de dage, hvor vi har
stationstræning.

Instruktionsmomenter:
Vi ønsker, at der på alle vores stationer er få, men
klare instruktionsmomenter. Når
stationskoordinatoren laver "papir" stationen, skal
der anføres max 1-2 instruktionsmomenter til hver
øvelse indenfor vores aftalte temaer.

Kampe (turnering) og kampe (stævner):
Børn skal have lov til at vinde og tabe i fodbold
på deres præmisser. Vi mener, at børns præmisser
bl.a. er sjov, glæde, få spillere på hvert hold, små
baner, mange mål, mange valgsituationer og udførelse
af tekniske detaljer.
Hovedprincippet for kampe er ”Jævnbyrdighed,
tryghed og udvikling!”. Princippet for
differentiering er det samme som ved træning. Vi kan
stille med A-B-C og A/B – B/C hold. Det vigtigste
er, at vi ikke stiller med de samme hold hver gang,
og at spillerne ikke altid spiller på samme niveau,
men får lov at afprøve deres nærmeste
udviklingszoner – både op og ned.
Se også afsnittet Kamp og spil. Hvad er
forskellen?
Kamp og spil. Hvad er forskellen?
Når vi er ude til stævner og turneringer ønsker vi,
at begrebet "kamp" erstattes af begrebet "spil",
så der er en rød tråd fra vores miljøer.
SPIL er netop er en del af vores temaer i den daglige
træning: TEKNISK-TAKTISK-MOTORISK-SPIL
Vi ønsker, når vi spiller kampe mod andre, at vi sætte
fokus på om spillerne kan omsætte deres individuelle
færdigheder til gavn for holdet ... eller sagt med
andre ord: om de magter at bruge de færdigheder, som vi
træner til dagligt, i spillet.
Når vi spiller, skal vi ligeledes have FOKUS på, at vi
får rettet de generelle spilfærdigheder hos den enkelte
spiller - frem for det holdtaktiske, fx hvis en
spiller står placeret forkert forsvarsmæssigt, skal
dette rettes ved at tale med spilleren ... frem for
holdet. Denne snak skulle gerne sikre, at
spilleren ikke laver den samme fejl, næste gang vi
er ude og spille.
Krav og kram
Vi arbejder fra U12 ud fra ideen om, at det er sundt
og givende på den lange bane, hvis børn og unge selv
lærer at klare de forhindringer, der kommer samt
lærer at kæmpe for at nå deres mål. Vi ønsker børn
og forældre, som er selvkritiske. Læs mere
her.

Stævneplaner:
For at kunne planlægge en optimal dosering af
årgangens aktiviteter i en godt samspil med vores
træningsplaner, har Sportsligt udvalg besluttet, at
hver årgang (cheftræneren) skal indsende en oversigt
over de stævner / turneringer, som de har planlagt
for den kommende sæson fx forår udendørs. Der er
udviklet et excel-ark, som cheftræneren skal
udfylde.
Spil stationer og taktiske stationer. Hvad er
forskellen?
I udviklingsmiljøet skal der i spillet fokuseres
mere på spil-øvelser, som taktisk passer med de
andre temaer. Forskellen på en taktisk station og en
spil station er instruktionsmomenterne, hvor der på
de taktiske stationer er klare instruktionsmomenter,
som skal følges. Hvorimod der i spillet gives plads
til at se, om spillerne selv kan omsætte de ting, de
lærer.

Rotation
Vi ønsker at rotere vores spillere efter 25%-50%-25%
både til træning og kampe. Det betyder, at vi
ikke ønsker at stille med det samme hold / gruppe hver gang,
og at spillerne ikke altid spiller / træner på samme
niveau, men får lov at afprøve deres nærmeste
udviklingszoner – både op og ned.
Hovedprincippet for kampe er ”Jævnbyrdighed, tryghed
og udvikling!”. Princippet for differentiering er
det samme som ved træning. Vi kan stille med A-B-C
og A/B – B/C hold.
Når vi spiller kampe, ønsker vi at spillerne prøver både
en offensiv og defensiv rolle. Netop i vores træning
prøver alle de forskellige stationer, som et led i
udviklingen af den enkelte spiller.
Der er selvfølgelig forskel på stævner (flere kampe
på en dag) og
turneringskampe (kun en kamp). Når vores hold
deltager på stævner anbefales det,
at der roteres fra kamp til kamp - både på
målmandspladsen og på den offensive og defensive
rolle. Når det er sagt, så ser man tit at der
udskiftes for hurtigt. I 3v3 og 5v5 er det nok lige
meget, men i 8v8 har spilleren også brug for tryghed
i en ny rolle. Vi benytter HAK principper (mindst en
halvleg).
I Udvikling ønsker vi at sætte ekstra fokus
på, at når der sker nedtræning, er det vigtigt at
spillerne får erfaring med at tackle denne "modgang"
på det personlige plan.
En god ide kunne være, at lave personlige aftaler for
spilleren, når de er i et miljø, hvor de bør kunne
gøre de ting vi træner optimalt.

Trænerprofil:
Klubben har udarbejdet nogle fælles krav til en
træner i Næstved IF. Disse overordnede krav gælder
således for alle nøgleposter i børnefodbolden:
Instruktør: Trænerne skal flytte sig fra at være
holdtræner til at være instruktør og kunne arbejde i
et team.
Personlige egenskaber: stærk psyke, koncentration,
god opførsel, kunne styre temperament, engagement,
menneskekendskab, hjælpsom, flittig, vil vinde/blive
bedre.
Træningen skal være: velforberedt og struktureret,
følge klubbens linje, udviklende for den enkelte
spiller og holdet, langsigtet, give glæde og humør.
Andet: skal kende topniveauet på årgangen.
Uddannelse: Klubben tilbyder løbende uddannelse af
trænerne, så trænerens viden og færdigheder opfylder
de krav og ønsker, som den daglige træningen kræver.
For cheftrænere i vores udviklingsmiljø er det
besluttet, at disse skal opfylde det til enhver tid
gældende licenskrav fra DBU.
Træningsdage:
For hvert miljø laver klubben en oversigt over de
planlagte træningsdage udendørs (Excel-ark), hvoraf
følgende fremgår: 1) hvilke dage miljøet træner 2)
træningsmodel 3) antal stationstrænere, der er brug
for 4) Forventet antal spillere. 5) Masterclass /
Camp / Spejling.

Træningsstatistik:
I miljøet Udvikling opfordres årgangen til at lave
en træningsstatistik, hvoraf det fremgår om
spilleren har trænet, meldt afbud eller udeblevet.
For U12 er det er krav, at dette sker. Dette af
hensyn til en optimal vurdering, når årgangens
spillere skal udtages til Talent U13.
Træningsplan (valg af øvelser):
Vi ønsker at vores stationskoordinatorer for de
enkelte miljøer, indsender en plan over de øvelser,
som de har valgt for vores
4 træningsperioder: forår, kunst - forår, ude -
efterår, ude, - efterår, kunst. Planen skal
indeholder en oversigt over valg af øvelser, opdelt
i miljøets temaer samt formål, kort beskrivelse,
instruktionsmomenter, let-middel-svær.
Øvelserne skal sendes til B&U Konsulenten, så der
skabes en kultur, som sikrer, at vi altid
arbejder ud fra ideen om at planlægning og
organisering er vigtige nøgleord. Vi træner ikke for
sjovt i NIF, da alt træning har et formål.

Planlægning af træningen:
Klubben har ansat 4 stationskoordinatorer, som har
ansvaret for at planlægge, arrangere
og lede stationstræningen. Dette er en vigtig
opgave, som bl.a. kræver et godt samspil med
cheftrænerne i miljøet (som har ansvaret, for at
fordele børnene på de forskellige stationer),
stationstrænerne og dagens stationshjælpere.
Ligeledes kræver det, hvis opgaven skal lykkes, at
børnenes forældre hjælper til. Vi lever af den
energi, som forældrene udviser.
Vi har masser af erfaring med denne udfordring.
Både gode og dårlige.
Vi har for hvert miljø en oversigt over
træningsdage, som klubben
laver. Planen indeholder
en oversigt over de aftalte træningsdage, en
oversigt over, hvor mange børn der er i miljøet, hvor mange trænerne
vi har brug for,
samt en oversigt over, hvornår der er camp, spejling
osv.
For Udvikling er oversigten over træningsdage et vigtigt
arbejdsredskab i at få organiseret Masterclass og
klubbens øvrige tilbud som camp, optræning osv.
For alle vores miljøer har vi
manualer, som beskriver hvordan vi organiserer vores
stationstræning.
|