FAQ

A-B-C princippet:

Læs mere her. Vi bruges ligeledes princippet i børnefodbolden, som et værkstøj til at måle den enkelte spillers udvikling fra 1/8 år x til 1/7 år y.

A-B-C listen:

Årgangen cheftræner fra U8 til U12 udfylder to gange om året (forår/efterår) vores A-B-C liste ud fra klubbens anvisninger (A-B-C profilen). Cheftræneren kan - hvis han ønsker dette - inddraget andre nøglepersoner i denne vurdering.


Begreber:

Rygvendt (Fejlvendt): Spiller, der har næsen mod eget mål.
Retvendt: Spiller, der har næsen mod modstanderholdet mål.
Sidevendt: Spiller med siden til modstandernes mål.
5. sek pres: Hurtig genpres for hele holdet.
Omstilling: Når bolden går fra os til dem eller dem til os.
Vinkler, trekanter og diamanter: Spillerne forsøger at skabe formationer mellem sig, som danner trekanter og diamanter. I modsætning til, at stå på linje.
Skabe dybde og bredde: Spilleren trækker op mod modstanderholdet mål, for at skabe plads i mellemrummene mellem kæderne. Bredden skabes ved, at spillere positionere sig bredt på kanterne.
Støttespiller: Spiller, der positionerer sig til boldmodtagelse i en vinkel bag en fejlvendt medspiller.
Støtteaflevering: Aflevering fra fejlvendt spiller til retvendt spiller. Afleveringen skal helst være med vinkel.
Vende spillet: Bolden bliver afleveret fra den ene side af banen til modsatte side. Formålet er, at skabe numerisk ligetal eller overtal i modsatte side.
Spille gennem led: Aflevering gennem modstanderholdet, så man kommer på bagsiden af deres spillere. Fx. fra forsvarspillerne op til angriberen. Dermed overspilles både modstanderholdet angribere og midtbanespillere.
Fase 1 - Fase 2 - Fase 3: Læs mere her.


Coaching:

Det er klubbens ønske, at stationskoordinatoren skal coache stationstrænerne, når de afvikler modulerne, så vi rammer øvelsens formål efter de valgte instruktionsmomenter ud fra Bolden (DBU værktøjskasse).


Differentiering:

Vi bruger A-B-C princippet til at justere vores stationer, så de tilpasset spillernes niveau. Også kaldet at differentiere øvelsen, således at sværhedsgraden gøres forskellige efter gruppen niveau ud fra let-middel-svær. Alle træner det samme tema efter følgende principper:
- Alle i årgangene træner sammen (møder samtidig og slutter samtidig),
- Differentiering i forhold til alder og
- Kammerater og nærmeste udviklingszone (25%-50%-25%)


Holdtræning (Udvikling):

I Udvikling er der, som den 3. træningsdag, en holdtræning (hvor årgangen træner alene). Det er cheftræneren, der har ansvaret for denne træning, i samarbejde med holdtrænerne for hvert hold i årgangen. Klubben har en model for vores holdtræning. Hver gruppe (hold) består af 12 spillere.

Det er således cheftræneren, som laver øvelserne til "opvarmning" og "1. halvleg" for alle grupperne i samråd med holdtrænerne. 2. halvleg defineres som "spil", hvor vi ser om spillerne kan omsætte de færdigheder, som vi træner.

Hvis cheftræneren er forhindret kan en anden overtage denne rolle (opgave). Det er i sagens natur også en forudsætning, at hvert hold stiller med en holdtræner.

Holdtræningen er for de spillere, som skal spille kamp i weekenden. Dette betyder, at det er et krav for at deltage i holdtræningen, at man også kommer til stationstræningen. Dog skal en spiller, som deltager i stationstræningen, og som ikke er udtaget, selvfølgelig have lov til at deltage i holdtræningen. Omvendt er det tilladt at fortælle spillere, som kun møder til holdtræningen, at det er et krav at de deltager på de dage, hvor vi har stationstræning.


Instruktionsmomenter:

Vi ønsker, at der på alle vores stationer er få, men klare instruktionsmomenter. Når stationskoordinatoren laver "papir" stationen, skal der anføres max 1-2 instruktionsmomenter til hver øvelse indenfor vores aftalte temaer.


Kampe (turnering) og kampe (stævner):

Børn skal have lov til at vinde og tabe i fodbold på deres præmisser. Vi mener, at børns præmisser bl.a. er sjov, glæde, få spillere på hvert hold, små baner, mange mål, mange valgsituationer og udførelse af tekniske detaljer.

Hovedprincippet for kampe er ”Jævnbyrdighed, tryghed og udvikling!”. Princippet for differentiering er det samme som ved træning. Vi kan stille med A-B-C og A/B – B/C hold. Det vigtigste er, at vi ikke stiller med de samme hold hver gang, og at spillerne ikke altid spiller på samme niveau, men får lov at afprøve deres nærmeste udviklingszoner – både op og ned.

Se også afsnittet Kamp og spil. Hvad er forskellen?

Kamp og spil. Hvad er forskellen?

Når vi er ude til stævner og turneringer ønsker vi, at begrebet "kamp" erstattes af begrebet "spil", så der er en rød tråd fra vores miljøer. SPIL er netop er en del af vores temaer i den daglige træning: TEKNISK-TAKTISK-MOTORISK-SPIL

Vi ønsker, når vi spiller kampe mod andre, at vi sætte fokus på om spillerne kan omsætte deres individuelle færdigheder til gavn for holdet ... eller sagt med andre ord: om de magter at bruge de færdigheder, som vi træner til dagligt, i spillet.

Når vi spiller, skal vi ligeledes have FOKUS på, at vi får rettet de generelle spilfærdigheder hos den enkelte spiller - frem for det holdtaktiske, fx hvis en spiller står placeret forkert forsvarsmæssigt, skal dette rettes ved at tale med spilleren ... frem for holdet. Denne snak skulle gerne sikre, at spilleren ikke laver den samme fejl, næste gang vi er ude og spille.

Krav og kram

Vi arbejder fra U12 ud fra ideen om, at det er sundt og givende på den lange bane, hvis børn og unge selv lærer at klare de forhindringer, der kommer samt lærer at kæmpe for at nå deres mål. Vi ønsker børn og forældre, som er selvkritiske. Læs mere her.


Stævneplaner:

For at kunne planlægge en optimal dosering af årgangens aktiviteter i en godt samspil med vores træningsplaner, har Sportsligt udvalg besluttet, at hver årgang (cheftræneren) skal indsende en oversigt over de stævner / turneringer, som de har planlagt for den kommende sæson fx forår udendørs. Der er udviklet et excel-ark, som cheftræneren skal udfylde.

Spil stationer og taktiske stationer. Hvad er forskellen?

I udviklingsmiljøet skal der i spillet fokuseres mere på spil-øvelser, som taktisk passer med de andre temaer. Forskellen på en taktisk station og en spil station er instruktionsmomenterne, hvor der på de taktiske stationer er klare instruktionsmomenter, som skal følges. Hvorimod der i spillet gives plads til at se, om spillerne selv kan omsætte de ting, de lærer.


Rotation

Vi ønsker at rotere vores spillere efter 25%-50%-25% både til træning og kampe. Det betyder, at vi ikke ønsker at stille med det samme hold / gruppe hver gang, og at spillerne ikke altid spiller / træner på samme niveau, men får lov at afprøve deres nærmeste udviklingszoner – både op og ned.

Hovedprincippet for kampe er ”Jævnbyrdighed, tryghed og udvikling!”. Princippet for differentiering er det samme som ved træning. Vi kan stille med A-B-C og A/B – B/C hold.

Når vi spiller kampe, ønsker vi at spillerne prøver både en offensiv og defensiv rolle. Netop i vores træning prøver alle de forskellige stationer, som et led i udviklingen af den enkelte spiller.

Der er selvfølgelig forskel på stævner (flere kampe på en dag) og turneringskampe (kun en kamp). Når vores hold deltager på stævner anbefales det, at der roteres fra kamp til kamp - både på målmandspladsen og på den offensive og defensive rolle. Når det er sagt, så ser man tit at der udskiftes for hurtigt. I 3v3 og 5v5 er det nok lige meget, men i 8v8 har spilleren også brug for tryghed i en ny rolle. Vi benytter HAK principper (mindst en halvleg).

I Udvikling ønsker vi at sætte ekstra fokus på, at når der sker nedtræning, er det vigtigt at spillerne får erfaring med at tackle denne "modgang" på det personlige plan. En god ide kunne være, at lave personlige aftaler for spilleren, når de er i et miljø, hvor de bør kunne gøre de ting vi træner optimalt.

Trænerprofil:

Klubben har udarbejdet nogle fælles krav til en træner i Næstved IF. Disse overordnede krav gælder således for alle nøgleposter i børnefodbolden:

Instruktør: Trænerne skal flytte sig fra at være holdtræner til at være instruktør og kunne arbejde i et team.

Personlige egenskaber: stærk psyke, koncentration, god opførsel, kunne styre temperament, engagement, menneskekendskab, hjælpsom, flittig, vil vinde/blive bedre.

Træningen skal være: velforberedt og struktureret, følge klubbens linje, udviklende for den enkelte spiller og holdet, langsigtet, give glæde og humør.

Andet: skal kende topniveauet på årgangen.

Uddannelse: Klubben tilbyder løbende uddannelse af trænerne, så trænerens viden og færdigheder opfylder de krav og ønsker, som den daglige træningen kræver.

For cheftrænere i vores udviklingsmiljø er det besluttet, at disse skal opfylde det til enhver tid gældende licenskrav fra DBU.

Træningsdage:

For hvert miljø laver klubben en oversigt over de planlagte træningsdage udendørs (Excel-ark), hvoraf følgende fremgår: 1) hvilke dage miljøet træner 2) træningsmodel 3) antal stationstrænere, der er brug for 4) Forventet antal spillere. 5) Masterclass / Camp / Spejling.

Træningsstatistik:

I miljøet Udvikling opfordres årgangen til at lave en træningsstatistik, hvoraf det fremgår om spilleren har trænet, meldt afbud eller udeblevet. For U12 er det er krav, at dette sker. Dette af hensyn til en optimal vurdering, når årgangens spillere skal udtages til Talent U13.

Træningsplan (valg af øvelser):

Vi ønsker at vores stationskoordinatorer for de enkelte miljøer, indsender en plan over de øvelser, som de har valgt for vores 4 træningsperioder: forår, kunst - forår, ude - efterår, ude, - efterår, kunst. Planen skal indeholder en oversigt over valg af øvelser, opdelt i miljøets temaer samt formål, kort beskrivelse, instruktionsmomenter, let-middel-svær.

Øvelserne skal sendes til B&U Konsulenten, så der skabes en kultur, som sikrer, at vi altid arbejder ud fra ideen om at planlægning og organisering er vigtige nøgleord. Vi træner ikke for sjovt i NIF, da alt træning har et formål. 

Planlægning af træningen:

Klubben har ansat 4 stationskoordinatorer, som har ansvaret for at planlægge, arrangere og lede stationstræningen. Dette er en vigtig opgave, som bl.a. kræver et godt samspil med cheftrænerne i miljøet (som har ansvaret, for at fordele børnene på de forskellige stationer), stationstrænerne og dagens stationshjælpere.

Ligeledes kræver det, hvis opgaven skal lykkes, at børnenes forældre hjælper til. Vi lever af den energi, som forældrene udviser. Vi har masser af erfaring med denne udfordring. Både gode og dårlige.

Vi har for hvert miljø en oversigt over træningsdage, som klubben laver. Planen indeholder en oversigt over de aftalte træningsdage, en oversigt over, hvor mange børn der er i miljøet, hvor mange trænerne vi har brug for, samt en oversigt over, hvornår der er camp, spejling osv.

For Udvikling er oversigten over træningsdage et vigtigt arbejdsredskab i at få organiseret Masterclass og klubbens øvrige tilbud som camp, optræning osv.

For alle vores miljøer har vi manualer, som beskriver hvordan vi organiserer vores stationstræning.